Membantu Manusia Mengenali Allah Sebagai Pencipta
- Ayat al-Quran banyak menyebut dan menggalakkan kita manusia untuk berfikir, menyelidik dan mengkaji. Penyelidikan Islam adalah berasaskan kepada wahyu Allah membawa setiap kajian ke arah satu kepuasan yang telah ditentukan iaitu dengan menunjukkan tanda-tanda kekuasaan Allah yang menjadikan segalanya.
- Kewujudan alam ini adalah sebagai tanda kewujudan dan kebesaran pencipta.Firman Allah swt dalam Surah ‘Ali ‘imran yang bermaksud “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal”. (Surah ‘Ali ‘Imran : 190)
- Islam menetapkan sebarang perkara yang melibatkan kajian sains hendaklah berada dalam kerangka dan panduan syariat bagi tujuan kebaikan manusia dan keredhaan Ilahi.
- Dapatan sains Islam menjadikan saintis lebih dekat kepada Allah SWT, sebaliknya dapatan sains Barat lebih menjadikan manusia bongkak dan jauh daripada Allah SWT.
- Teknologi dan kejuruteraan Islam lebih mendidik hati dan fikiran manusia tentang keagungan Allah swt melalui kecanggihan ciptaan manusia, Sementera teknologi dan kejuruteraan Barat sekadar untuk menunjukkan kehebatan daya fikir manusia untuk kepentingan diri.
- 6 Teknologi digunakan utk memudahkan kerja2 manusia, namun ia mesti membawa manfaat sebenar & tdk membawa kerosakan & kemusnahan kepada manusia & alam sejagat. Dengan mengkaji alam tabii seperti sifat, peraturan dan hukum alam akan dapat mendapat gambaran bahawa ada Pencipta dan Pengatur kepada segala sifat, peraturan dan hukum yang ada di alam iniAlam tabii: kitab terbuka (maftuhah) – manusia memperolehi banyak ilmu dan maklumat daripada alam. Bukti keesaan Allah s.w.t. boleh dilihat melalui kajian alam tabii. Firmannya* “Sekiranya ada di langit dan bumi tuhan selain Allah, tentulah keduanya itu akan rosak dan binasa” (Al-Anbiya’ [21]: 22)
Kewujudan alam merupakan satu tanda kewujudan pencipta. Antara surah yang menerangkannya· (Ali-Imran [3]: 190-191).· (Al-Mulk [67]: 3).· (Yusuf [12]: 5-6).
Teknologi adalah cabang ilmu praktik (sina'ah) iaitu ilmu untuk mencapai tujuan praktik yang bertunjangkan tauhid, berimbang dan berseimbang dengan alam tabii, terkekang dalam lingkungan had syariah, terlaksana mengikut sistem etika Islam yang mengutamakan keadilan dan dipertanggung - jawabkan kepada manusia sebagai khalifah dan hamba Allah di dunia. Ilmu sains melahirkan teknologi. Teknologi (mengikut Merriam-Webster Dictionary, The American Heritage Dictionary of the English Language: Fourth Edition dan WordNet Dictionary), boleh didefinisikan sebagai, “Pengaplikasian atau penggunaan ilmu terutamanya ilmu sains secara praktikal dan digunakan terutamanya dalam bidang perdagangan dan industri untuk kemanfaatan manusia.” Justeru, ilmu sains merupakan alat penting untuk membina teknologi namun ilmu sains bukanlah teknologi. Sebagai contoh, sains membicarakan tentang teori atom dan daripada itu lahirlah teknologi yang menghasilkan kuasa atom.
Membantu Manusia Supaya Bertafakkur.
- Penyelidikan sains teknologi dalam Islam akan membawa seseorang kepada sifat-sifat tafakkur dan memberi kesedaran kepada manusia melalui penggunaan akal.
- Penyelidikan sains melalui wahyu-wahyu membawa kepada penerimaan kebesaran Allah SWT seperti yang dijelaskan dalam Al-Quran surah Al-Baqarah iaitu
- Maksudnya :
“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang belayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)-nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi; sungguh terdapat tanda-tanda (keesaan dan kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan”
(Surah Al-Baqarah : 164)
Membantu pelaksanaan syariat
Kajian sains dan teknologi dalam Islam adalah didorong oleh kepentingan dalam pelaksanaan syariat Islam. Pelaksanaan syariat akan berjalan lancar jika sekiranya masyarakat Islam membangunkan peraturan perhubungan antara mereka.Kepentingan untuk mengatur beberapa hubungan ini boleh dilihat kepada hubungan manusia dengan Allah SWT, hubungan manusia sesama manusia serta hubungan manusia dengan alam.
Kajian di
dalam bidang sains dan penerokaan teknologi adalah didorong berdasarkan kepentingannya
untuk melaksanakan syariat Islam dalam kehidupan manusia.Pelaksanaan syariat
seperti pelaksanaan fardu ain seperti solat, puasa, zakat dan haji banyak dapat disempurnakan
disebabkan oleh pencapaian akal manusia dalam sains dan teknologi. Kepentingan
untuk mengatur beberapa hubungan ini boleh dilihat kepada hubungan manusia
dengan Allah SWT, hubungan manusia sesame manusia serta hubungan manusia dengan
alam sejagat. Selain itu, manusia dapat menggunakan akalnya dengan
pengetahuannya untuk meramal sesuatu perubahan cuaca. Contohnya:
DARI ASPEK FARDHU KIFAYAH: (memandikan jenazah - dengan penciptaan tempat mandi dan
penggalian kubur - jentera seperti jengkaut)
DARI
ASPEK MENUTUP AURAT: (teknologi yang diaplikasiakn adalah dengan
menggunakan teknologi tekstil. Ianya adalah bahan yang digunakan dalam barangan
tersebut. -teknologi juga digunakan untuk penentuan waktu solat dan kiblat. kompas & jam)
DARI
ASPEK PUASA: (mengetahui tarikh bulan Ramadhan, mengetahui masuk &
habis waktu)
DARI ASPEK ZAKAT: (mengetahui kewajipan berzakat, mengetahui kadar penentuan zakat - mesin pengiraan.)
DARI ASPEK ZAKAT: (mengetahui kewajipan berzakat, mengetahui kadar penentuan zakat - mesin pengiraan.)
DARI ASPEK
HAJI: (mengetahui ketibaan musim haji, mengetahui arah Kaabah,
kemudahan untuk sampai ke Mekah.)
DARI ASPEK FARDHU KIFAYAH: (memandikan jenazah - dengan penciptaan tempat mandi dan
penggalian kubur - jentera seperti jengkaut)
MENGETAHUI
KEPENTINGAN AMALAN SYARIAH
Kajian
sains memberi pendedahan tentang
kepentingan amalan agama dalam
kehidupan
ü
Solat sebagai terapi penyakit
ü
Puasa sebagai terapi system pencernaan
Supaya manusia mampu menentukan dan membuat ramalan akan sesuatu perkara.
- Menentukan tarikh dengan melakukan pencerapan iaitu mencerap bulan akan dapat memberi ketentuan contohnya dalam tarikh awal puasa, tarikh awal bulan dan lain-lain.
- Manusia dapat menggunakan akalnya dengan pengetahuannya untuk meramal sesuatu perubahan cuaca.
Supaya manusia dapat berkarya dan berinovasi.
- Dengan mengkaji alam ini, manusia akan dapat menghasilkan sesuatu karya dan mencipta sesuatu hasil daripada kajiannya.
Dapat membantu manusia dalam memenuhi keperluan material dan kehidupan seharian yang diperlukan.
* Melalui kajian sains dan teknologi, keperluan manusia dapat dipenuhi, menjadikan kehidupan manusia selesa dan memenuhi keperluan dharuriyat dan hajiyat itu sendiri dari segi:-
* Melalui kajian sains dan teknologi, keperluan manusia dapat dipenuhi, menjadikan kehidupan manusia selesa dan memenuhi keperluan dharuriyat dan hajiyat itu sendiri dari segi:-
- Dapat memenuhi keperluan asasi seperti makanan, tempat tinggal, pakaian, pendidikan, perubatan, pengangkutan dan lain-lain.
- Menjadikan kehidupan manusia selesa.
- Memenuhi keperluan dharuriyat dan hajiyat manusia itu sendiri.
Jika kita lihat, sains, teknologi dan kejuruteraan sebenarnya tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ilmu ini juga sebenarnya mempunyai perkaitan dengan dunia Islam silam dan hari ini. Kemajuan teknologi kini adalah sebahagian daripada matlamat kepentingan hidup seseorang manusia yang akan dapat memperkukuhkan keimanannya terhadap Allah swt Dalam hal ini, kita tidak nafikan bahawa sains teknologi dan kejuruteraan sangat penting kepada kita terutama pada dunia hari ini. Namun, ianya juga terdapat impak lain dalam kemunculan sains, teknologi dan kejuruteraan ini.
SUMBANGANNYA
PERANAN SAINS DAN TEKNOLOGI TERHADAP UMAT ISLAM
*ASPEK PERTAHANAN: -penciptaan
senjata dan kelengkapan perang (melindungi Negara daripada serangan musuh).
*TEKNOLOGI
MAKLUMAT:-maklumat diperoleh dengan mudah dan
dicapai dengan pantas tanpa sempadan. Jalan dakwah terbuka luas (alternative medan
dakwah).
*PENGKLONAN:-memberi pengetahuan baru kepada manusia.
*BIO-TEKNOLOGI:-menghasilkan makanan ubah suaian genetik (Genetically Modified Food) yg mempunyai ciri terbaik. Selain itu,
teknik & teknologi pertanian mengalami transformasi, meningkatkan produktiviti
dan penghasilan baka, benih, dan racun dalam sector pertanian.
*PERUBATAN:-mengatasi
pelbagai penyakit.
*TEKNOLOGI LASER:-menggantikan
perana kabel dgn fiber optic dlm bidang komunikasi dan perindustrian, maklumat
yg dihantar adlah cepat dan pantas.
Konklusinya, islam hanya
menyokong teknologi yang dapat memberi manfaat kepada manusia dan alam sejagat
dan menolak teknologi yang boleh membawa kerosakan kepada manusia dan muka bumi
ini. teknologi yg diaplikasikan haruslah mengikut etika dan prinsip dasat
islam. Manusia haruslah sedar bahawa tujuan utama teknologi ini dicipta adalh
untuk kepentingan ibadat kepada Allah untuk mencari ilmu.
KESAN
PENGABAIAN SAINS DAN TEKNOLOGI KE ATAS UMAT ISLAM
BIDANG
SOSIAL:
§ Ketinggalan
jauh berbanding umat dan bangsa yang lebih maju.
§ Maruah umat
islam akan dipandang hina di mata dunia dan diperkotak-katikkan.
BIDANG
EKONOMI:
- § Umat islam akan mnjadi satu umat yang suka bergantung kepada kuasa asing.
- § Kebanyakan penguasaan bidang ekonomi diterajui oleh bangsa asing.
- § Penguasaan teknologi juga didominasi oleh bangsa asing.
BIDANG
POLITIK:
§ Umat islam
akan ditindas dan dijajah oleh bangsa dan agama lain
Umat islam
tidak ada ilmu kepimpinan untuk berdikari dan memimpin negaranya sendiri.
BIDANG
PENDIDIKAN:
- § Kesepaduan ilmu dengan agama sudah wujud lagi.
- § Penerapan dan pelaksanaa sains dan teknologi dan nilai-nilai agama yang sebenar.
- § Pelaksanaan sistem pendidikan yang dilaksanakan adalah secara dualisme.
BIDANG
SAINS, TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN:
- § Umat islam bergantung kepada sains dan teknologi barat yang akan menimbulkan masalah kelak.
- § Keuntungan akn menyumbang kepada dunia teknologi barat sendiri.
- § Umat islaam akan mundur dan malas untuk mencipta teknologi baruyg blh digunkan alam sejagat.
PERANAN
SAINS DALAM ISLAM
Mengukuhkan iman, menguatkan aqidah dan
meneguhkan kepercayaan. Tidak memisahkan ilmu daripada iman dan menyisihkan
agama daripada sains, saling memerlukan, mengiktiraf dan menyokong. Ilmu untuk
pengisian Iman dan amal bagi mencapai ihsan dan kamal. Kecermelangan hidup di
dunia demi memperoleh kegemilangan kehidupan di Akhirat. Sains adalah
pencapaian minda, tidak boleh dipisahkan daripada ilmu keagamaan dan ilmu wahyu
menjadi paksi landasan dalam menentukan perkembangan ilmu intelek.
Sains berlunaskan prinsip tauhid, iaitu
melihat kewujudan makhluk membuktikan wujudnya khaliq, iaitu Allah s.w.t.
Fenomena tabii dan alam semesta merupakan makhluk ciptaan Allah s.w.t. Fenomena
alam menjadi petanda-petanda Allah . keseragaman hukum alam yang terdapat pada
sesuatu tabii merupakan penyataan sifat keesaan Allah s.w.t. Keunikan
kepelbagaian jenis yang tardapat dalam sesuatu spesis memaparkan sifat kekayaan
dan keluasan rahmat Allah s.w.t.
KETERBATASAN ILMU SAINS
Islam memberi
kebebasan kepada para saintis untuk mengkaji, namun ia menyedari keterbatasan
intelek yang dimiliki manusia. Justeru, sains Islam menjadikan wahyu sebagai
sumber rujukan yang tertinggi. Dalam erti kata yang lain, dalam Islam, wahyu
mengatasi akal kerana wahyu datang daripada kuasa tanpa batas sedangkan akal
terbatas. Sains tidak boleh
mengatasi wahyu. Justeru, sains dalam Islam ialah sains yang
berkonsepkan tauhid. Sains dalam Islam tunduk kepada prinsip-prinsip yang
ditetapkan Allah melalui rasulnya. Sains dalam Islam tunduk kepada al-Quran.
padat. thank you
ReplyDeletewelcome
Delete